4 grudnia 2023

Upadłość konsumencka przedsiębiorcy

Upadłość konsumencka jest instytucją prawną przeznaczoną dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, przy czym stan „nieprowadzenia działalności gospodarczej” musi istnieć w dacie złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości.

„Upadłość konsumencka przedsiębiorcy” to swoisty oksymoron*.

*Oksymoron – figura retoryczna, którą tworzy się przez zestawienie wyrazów o przeciwstawnych znaczeniach

Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą, jako osoba fizyczna (tzw. JDG) to możesz ogłosić upadłość konsumencką dopiero po zamknięciu działalności (wykreślenie wpisu w CEiDG).

Po zamknięciu działalności wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej możesz złożyć natychmiast – bez konieczności „odczekania” żadnego okresu czasu.

Wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej były przedsiębiorca składa według tych samych zasad, co „zwykły” konsument.

Różnice między postępowaniem wobec „zwykłego” konsumenta, a „byłego przedsiębiorcy” najczęściej ujawnią się w toku postępowania po ogłoszeniu upadłości.

Po pierwsze, w przypadku ogłoszenia upadłości konsumenckiej, jako „były przedsiębiorca” zachodzi wyższe prawdopodobieństwo, że Sąd zdecyduje, że Twoje postępowanie będzie prowadzone w tzw. trybie zwykłym. Dzieje się tak przeważnie, gdy po zamknięciu działalności masz znaczną liczbę wierzycieli i/lub znaczny majątek wchodzący do masy upadłości lub zachodzą inne okoliczności powodujące, że Sąd będzie przewidywał zwiększony stopień skomplikowania Twojego postępowania.

Po drugie, syndyk może żądać od byłego przedsiębiorcy w upadłości konsumenckiej przedstawienia syndykowi dokumentacji dotyczącą zakończonej działalności, w szczególności podatkową księgę przychodów i rozchodów, ewidencję środków trwałych, spis z natury.

Po trzecie, oceniając przyczyny niewypłacalności byłego przedsiębiorcy pod kątem ustalenia długości planu spłaty wierzycieli, syndyk oraz sąd skupią się na kwestiach dotyczących zakończonej działalności gospodarczej.

Należy przypomnieć, że elementem decydującym o okresie plany spłaty jest to, czy upadły doprowadził do swojej niewypłacalności lub istotnie zwiększył jej stopień umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa.

Umyślność i rażące niedbalstwo są to formy zawinienia w doprowadzeniu do niewypłacalności. Okoliczności te oceniane są indywidualnie w każdej sprawie. W przypadku byłych przedsiębiorców należy kierować się natomiast ogólną zasadą prawa cywilnego, zgodnie z którą należytą staranność w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej określa się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru tej działalności (art. 355 § 2 Kodeksu cywilnego).

„Upadłość konsumencka przedsiębiorcy” (a w zasadzie „byłego przedsiębiorcy”) jest instytucją prawną, która daje szanse osobie fizycznej, która zakończyła indywidualną działalność gospodarczą (tzw. JDG) na wyjście z długów w sposób uproszczony względem „zwykłej” upadłości, prowadzonej na skutek wniosku zgłoszonego przez przedsiębiorcę. Jest to rozwiązanie, które co do zasady powinno być szybsze i tańsze niż „zwykła” upadłość.

Masz problemy ze spłatą zobowiązań?

Zapraszam na konsultację, w trakcie której postaram się wyjaśnić wszelkie zawiłości postępowania.
Pierwsza konsultacja dotycząca ogłoszenia upadłości konsumenckiej trwająca do 45 minut jest niezobowiązująca i nieodpłatna.

Porozmawiajmy

Kontakt

Każda relacja zaczyna się od pierwszego kontaktu. Możesz do mnie zadzwonić lub napisać SMS bądź wiadomość e-mail.

Możesz również skorzystać z formularza kontaktowego zamieszczonego po prawej stronie.

Telefony odbieram w dni robocze od 10:00 do 18:00. Jeśli nie odbiorę lub nie odpisuje od razu, to najpewniej pomagam w tym czasie innej osobie, a do Ciebie odpiszę lub oddzwonię w późniejszym terminie.

Aleja Wyzwolenia nr 70 lok. B112
71-506 Szczecin
Silver Office I wejście F

Zobacz lokalizację